Bijnaaa: backpacken in Iran! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Wouter Gaastra - WaarBenJij.nu Bijnaaa: backpacken in Iran! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Wouter Gaastra - WaarBenJij.nu

Bijnaaa: backpacken in Iran!

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

05 September 2014 | Nederland, Nijverdal

Hey! Welkom op mijn reisblog :)

Hier probeer ik jullie het komende halfjaar een beetje op de hoogte te houden van mijn avonturen in het buitenland.

Waar iedereen afgelopen maandag weer begon met studeren, was het voor mij de begin van één maand vrij om leuke dingen te doen. In juli heb ik mijn kamer in Groningen tijdelijk onderverhuurd en ben ik weer bij mijn ouders ingetrokken in Nijverdal, hier heb ik veel kunnen werken bij het Avonturenpark Hellendoorn. Ondertussen ook nog naar mijn favoriete stekkie aan het Gardameer geweest. Een prima tijd gehad, waarbij ik me zeker niet heb hoeven vervelen!

Afgelopen winter heb ik besloten dat ik in mijn vrijekeuzeruimte in het derde jaar in wou vullen met een periode in het buitenland. Samen met twee goede vrienden Dion en Johnno begin ik één oktober in de prachtige Poolse stad Krakau! Één oktober... dat is wel heel erg laat, in Nederland begint men al op één september. Zo kwamen we er dus achter dat we de hele maand vrij zouden hebben. Wat te doen met deze tijd? Juist, naar Iran!

In het voorjaar ontstond het gekke idee om te gaan backpacken in Iran. Wie van te voren had gezegd dat ik echt naar dit land zou gaan had ik voor gek verklaard? Maar goed, de tickets zijn inmiddels geboekt en aanstaande zondag vertrek ik dan toch echt! Hier ging echter wel een lange voorbereiding aan vooraf: er moest een visa geregeld worden, contacten gelegd worden en natuurlijk een reisuitrusting geregeld worden. Nu lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar in Iran is niet alles zo vanzelfsprekend als hier. Het regelen van VISA was een boel papierwerk, zo moesten we van te voren een uitnodigingsbrief aanvragen bij een speciaal bureau (puur geldklopperij dus) voordat we het visum konden aanvragen, al met al ging het toch vrij soepel en twee maanden laten hadden we dan toch een mooie stempel in ons paspoort staan. De tickets konden geboekt worden en de reis werd uitgestippeld. Probleem in Iran, door sancties kunnen wij vanuit Europa geen betalingen doen. Hoe dus een binnenlandse vlucht te boeken..? Backpacken in Iran betekent je aanpassen aan de lokale cultuur, zo zal Marin (onze vrouwelijke reisgenoot) 12 dagen met een hoofddoek moeten lopen en zullen wij met 35 graden een lange broek dragen. Veel van jullie zullen ons voor gek verklaren, wij hebben echter ongelooflijk veel zin in dit avontuur! Iran moet een ongelooflijk gastvrij land zijn, het heeft een prachtige historie en er is heel erg veel te zien.
Zondag 7 september zullen wij (Dion, Johnno, Marin en ik - allen studente Sociale Geografie en Planologie) naar Istanbul vliegen waar we twee dagen blijven om wat van de stad mee te krijgen. Dinsdagavond 9 september vliegen we door naar Teheran, de grootste stad en hoofdstad van het land, dwars door de woestijn zullen we 1000 kilometer afzakken van Esfahan en Yazd naar Shiraz. Met een binnenlandse vlucht vliegen we weer terug naar Teheran. We hebben twaalf dagen om een indruk van een fascinerend land te krijgen, twaalf dagen om het echte Iran te ontdekken en niet het beeld wat wordt gecreëerd door de westerse media. Het avontuur moet nog beginnen, ik vind het ongelooflijk spannend en denk zo af en toe ook; waar beginnen we aan? We hadden ook gewoon naar een van de bekende backpackers bestemmingen kunnen gaan. Ondanks dit sta ik te popelen om in het vliegtuig te stappen!

Maandag 22 september landen we weer op Amsterdam Schiphol, ik ben dan nog een paar dagen in Nijverdal om wat uit te rusten en met voor te bereiden op bijna vijf maanden studeren in Krakau. Zaterdagavond 28 september vertrek ik samen met Dion en Johnno met de nachttrein vanaf Station Arnhem naar Polen. Ook is het de bedoeling om vanuit Polen nog een aantal vette trips te gaan maken. Halverwege februari ben ik weer in Groningen te vinden. Maar voor nu staat er eerst nog een hele mooie tijd in het vooruitzicht!

Tot snel!

  • 06 September 2014 - 00:05

    Judith:

    nu al leuk om te lezen wout! ik hoop je volgende week nog wel te spreken.. maar anders heel veel plezier de komende maand maar vooral genieten!

    ik verwacht nog wel je oude vertrouwede filmpjes hoor haha ;)

    liefs juditj

  • 08 September 2014 - 15:17

    Ria:

    Hallo Wouter,

    Ik ga ervan uit dat je intussen veilig geland bent in Iran. Ik ben heel benieuwd naar je reisverslag, dus ik kijk vanaf nu regelmatig even op je site. Ik wens je heel veel plezier.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijverdal

Wouter

Actief sinds 26 Juli 2014
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 20246

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 21 Januari 2018

4,5 maand in Zuidoost-Azië

01 Oktober 2014 - 23 Februari 2015

Semester studeren in Krakau!

10 September 2014 - 22 September 2014

Iran

Landen bezocht: