Krakow: the last week. My Erasmus was amazing! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Wouter Gaastra - WaarBenJij.nu Krakow: the last week. My Erasmus was amazing! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Wouter Gaastra - WaarBenJij.nu

Krakow: the last week. My Erasmus was amazing!

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

02 Februari 2015 | Oekraïne, Kiev

Krakow: the last week. It was an amazing, awesome and insane period!

Hé!
Een laatste korte update uit Krakau. Het zit er bijna op, tijd om terug te blikken! De plannen begonnen goed een jaar geleden, we zouden gaan studeren in Krakau. Wat ons te wachten stond, we hadden geen flauw idee. Na vier en een halve mand hier gewoond te hebben durf ik toch wel te zeggen dat ik verliefd ben geworden op deze prachtige plek. Krakau is een hele mooie stad, mocht je ooit nog opzoek zijn naar een leuke weekendtrip, hierbij je bestemming! Goed te bereiken vanuit Nederland, veel te bieden en bovenal goed betaalbaar.

Mijn laatste update was van begin december. Na veel reizen in november, zijn we in december vooral in Krakau gebleven. De kerstdagen heb ik in Nederland doorgebracht, het was erg fijn om familie en vrienden weer te spreken. Een week was precies lang genoeg, het was prima om weer in het vliegtuig naar ‘thuis’ te stappen. Oud en nieuw heb ik op z’n Pools met mijn vriendengroep gevierd, iedereen had wat te eten klaargemaakt en zo hebben we met z’n allen gedineerd. Na de nodige drankjes zijn we naar het Grote Plein gegaan waar een groot concert was, om 24u hebben we het Nieuwjaar ingeluid en hebben dit gevierd in één van de vele clubs van de stad. Wat wel opvallend was: geen vuurwerk:(.

Met een flinke kater hebben we de volgende dag onze spullen gepakt, op 2 januari vloog ik met Dion naar Kiev, Oekraïne. Een land in oorlog, maar toch op een ruime afstand van alle onrusten. In oktober ben ik al in Lviv geweest, een stad die veel op Krakau lijkt en ook erg Europees aandoet. In Kiev is dit compleet anders, hier waan je je echt in de Sovjetsferen. Kiev is een grote metropool, met veel grijze buitenwijken maar een mooi historisch centrum. De stad is groot en vooral heel uitgestrekt. Hier zijn we drie dagen verbleven, helaas zijn de prijzen om naar Tjernobyl te gaan belachelijk hoog. We hebben er voor gekozen om de belangrijke plekken van de oude stad te bezoeken, Kiev staat bekend om zijn Gouden Koepels die in het Holenklooster ook duidelijk aanwezig zijn. Kiev is veilig en goed te doen, maar wel aan te raden voor reizigers met meer ervaring met plekken als deze. In de stad zijn geen onrusten, deze spelen zich vele honderden kilometers af naar het oosten. Toch merk je wel dat er iets aan de hand is, overal zie je donatieboxen voor het leger, de Oekraïense vlag is oververtegenwoordigd en veel jonge mannen lopen en legeruniformen. Het Maidan Square, waar zich goed een jaar geleden een revolutie heeft afgespeeld, staat nog steeds vol met militaire posten waar nog elke dag kleine manifestaties zijn om de regering en het leger te supporten. Kiev is een mooie en vooral interessante stad om te bezoeken, hoewel het westers is georiënteerd doet het heel Russisch aan. Het advies wat we in het hostel meekregen, let op je spullen en zorg dat je ’s avonds niet alleen over straat loopt. Het is er veilig, maar we waren ons wel meer op de hoedde dan normaal. Na drie dagen hebben we de sneltrein gepakt om voor een prikkie in vijf uur zeshonderd kilometer af te leggen naar Lviv. Hier hebben we een nacht geslapen en hebben we de volgende ochtend nog wat mooie foto’s kunnen schieten in de sneeuw. Met een zogenaamde marshrutka (busje) zijn we naar de grens gereden om deze te voet over te steken, met een taxi zijn we naar de Poolse grensplaats gereden om vervolgens de regionale trein te pakken die maar liefst zes uur deed om 250 km af te leggen. Niet de meest efficiënte manier van reizen, maar wel een mooie ervaring die vooral goedkoop was. Oekraïne is overigens door de recente onrusten spotgoedkoop, de waarde van de munt is gedaald waardoor je nu nog de helft betaalt van wat je een half jaar geleden moest afrekenen.

Na onze Oekraïne trip moest er dan toch echt gestudeerd worden, de tentamenperiode begon halverwege januari. Het weekend daarop zijn Dion’s ouders + familie gekomen, door hen was ik uitgenodigd om ook het weekend in de bergen door te brengen. Er lag helaas niet genoeg sneeuw om te kunnen skiën (maar dit mocht de pret niet drukken!). De laatste weken van januari stonden in het teken van studeren en tentamens maken, het fijne is dat we zo in een paar weken onze punten voor een heel semester konden halen. Ondanks de studie, was er gelukkig genoeg tijd voor een leuk feestje of een borrel met vrienden. Al met al een relaxte tentamenperiode met weinig stress. Wat ik achteraf kan zeggen, het niveau van de vakken en de stof die behandeld wordt is van een goed niveau, maar de verwachtingen van een student bij de toetsing of beoordeling is een stuk lager. Er wordt een stuk minder van een student verwacht als in Nederland en of het niveau hier per se laag ligt, nee. Het verschil zit vooral in het feit dat Nederland een heel hoog onderwijsniveau haalt. De eerste resultaten zijn er. ik heb het benodigde aantal punten voor in Groningen binnen met een prima gemiddelde.

A.s. vrijdag 6 februari vlieg ik weer terug naar Nederland, ik vind het jammer om weg te gaan maar heb ook wel weer veel zin om in Groningen te beginnen. Het was heerlijk om een half jaar te feesten, reizen en vooral een heel relaxed leven te leiden. Ik heb prachtige plekken bezocht, heel veel mensen ontmoet en natuurlijk fantastische feestjes gevierd. Hoewel ik natuurlijk wat minder heb gestudeerd, heb ik toch een boel geleerd. Maar dan vooral ervaringen, mensen met wie ik heb gesproken en de plekken die ik heb bezocht. Speciaal is de vriendengroep in Krakau, twaalf verschillende internationals die elkaar in de introductieweek leren kennen en uiteindelijk uitgroeien tot een grote familie. Hoe het hierna gaat lopen zien we wel, maar de intentie is er zeker om contact te houden. Aangezien een groot deel in het grensgebied van Duitsland, België en Frankrijk woont zijn hier zeker mogelijkheden voor. Afscheid nemen van Krakau is jammer, maar de stad blijft en hier kan ik altijd weer terug komen. Het idee dat deze groep hier niet meer is, maakt het toch anders bij een volgend bezoek aan de stad. ‘Everyone who was a part of my Erasmus Krakow experience, thanks; it was amazing and your awesome!’

De komende tijd ben ik druk met het afronden van de laatste vakken voor m’n bachelor, daarnaast start ik mijn eindscriptie en moet ik beslissen wat ik volgend jaar ga doen. Oh.. aan al het moois komt gelukkig nog geen einde, halverwege april vertrek met mijn studie voor een verplichte veldwerktrip voor ruim twee weken naar IJsland en New York!

Polski do widzenia, Nederland tot snel.

Wouter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Actief sinds 26 Juli 2014
Verslag gelezen: 1541
Totaal aantal bezoekers 20200

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 21 Januari 2018

4,5 maand in Zuidoost-Azië

01 Oktober 2014 - 23 Februari 2015

Semester studeren in Krakau!

10 September 2014 - 22 September 2014

Iran

Landen bezocht: